Bali, Gili & Java - Reisverslag uit Darwin, Australië van Nikos Leijenaar - WaarBenJij.nu Bali, Gili & Java - Reisverslag uit Darwin, Australië van Nikos Leijenaar - WaarBenJij.nu

Bali, Gili & Java

Door: Nikos Leijenaar

Blijf op de hoogte en volg Nikos

22 September 2012 | Australië, Darwin

Hallo!

Op het moment zit ik weer in Darwin. Ik heb een fantastische tijd gehad in Indonesië! In het kort zal ik het een en ander er even over vertellen!

Op Bali hebben we 2 scooters gehuurd voor 2,5 week. Met deze scooters zijn we het hele eiland over gereden en erg veel dingen gezien & gedaan!

Vanuit Amed, waar we een aantal dagen zijn geweest omdat Marijn hier zijn Padi heeft gehaald, zijn we naar Batur gereden. Amed was erg leuk! Zo ben ik met locals naar de hanengevechten geweest en 's ochtends vroeg met locals de oceaan op geweest om te vissen. Ook zijn we vanuit Amed naar Tulamben geweest. Hier 2 mooie duiken gedaan in een schipswrak van de Amerikaanse marine. In WOII is deze tot zinken gebracht door de Japanners. Erg mooi en tot 26 meter diepte gedoken.

We zijn richting Batur gereden om hier de Agung Batur te beklimmen. Dit is een mooie vulkaan gelegen aan lake Batur. Fantastisch mooi uitzicht vanuit ons hotel. 's Ochtends 03:30 werden we opgehaald en vervolgens hebben we met onze gids en 2 Fransen zo'n 2 uur geklommen. De klim was in los zand en erg steil, pittig maar mooi. 6:00 waren we op de top om vervolgens de zonsopgang te zien vanaf de vulkaan. Fantastisch! Terwijl van het uitzicht genoten heeft onze gids met behulp van de warmte van de vulkaan een heerlijk ontbijt voor ons gemaakt. Vervolgens hebben we een lange, mooie route gelopen langs de krater van de vulkaan om zo langzaam richting Batur terug te keren.

Vanuit Batur zijn we richting Lovina gereden, een plaatsje aan de kust. Ons huisje bevond zich zo'n 20 meter van de oceaan af tussen allerlei leuke strand tenten. De volgende ochtend werden we om 05:45 opgehaald en zijn we dolfijnen wezen spotten bij zonsopgang. Wederom fantastisch mooi! Tientallen, zo niet honderden dolfijnen gezien. Helaas was het erg lastig om ze goed op de foto te krijgen. Vanuit Lovina zijn we deze middag naar mooie hotsprings geweest in Banjar.

29 Augustus zijn we vervolgens vertrokken vanuit Lovina richting Permuteran. Vanaf deze plek worden er mooie duiktrips georganiseerd. Hier een super mooi hotel met onder andere een bar ín het zwembad, wat wil een mens nog meer! We zijn wezen duiken bij Menjalen eiland, dit eiland ligt in het noord westen van Bali. Met kleine bootjes erheen gevaren en vanaf kleine bootjes wezen duiken. Waarschijnlijk de 2 mooiste duiken tot nu toe in mijn leven gemaakt. Een prachtige onderwaterwereld. Het koraal was nog erg levendig met veel mooie vissen (uiteraard hebben we Nemo gespot!).

De dag erna hebben we een heel groot stuk gereden, bijna 1/3 van het eiland in een dag bereden. We zijn naar de Tanah Lot gereden. Ongelofelijk hoe hier wordt gereden. We zijn meerdere keren de berm ingedrukt met onze scooters door touringbussen die vrachtwagens inhalen en allerlei andere gekkigheid. Wel erg tof om hier tussen te rijden en lekker door te rijden. Bij Tanah Lot hebben we een mooie zonsondergang gezien, een van de hoogtepunten op papier van Bali.

Volgende dag richting Padang Padang gereden. Een surf strand waar veel belangrijke surf evenementen worden gehouden (zoals de Rip Curl cup). Helaas geen tijd gehad om te surfen en de volgende dag weer vroeg vertrokken.

Vanaf Padang Padang zijn we naar Seminyak gereden. Hier hadden we de scooters gehuurd en die moesten we helaas alweer terug brengen. In 2,5 zijn we het hele eiland over geweest. De beschreven activiteiten zijn een kleine greep uit alle belevenissen. Volgende dag de scooters ingeleverd.

Vervolgens verdere plannen gemaakt. We wisten niet zo goed wat we nu wouden gaan doen, misschien een weekje Maleisië? Java? Lombok? Java & Lombok werd ons door de lokale bevolking afgeraden. Om er langer over na te kunnen denken hebben we besloten om eerst een aantal dagen te relaxen op de Gili eilanden. Gili eilanden staan bekend om hun witte strand en de blauwe zee.

4 september zijn we deze kant op gegaan. De reis ging alleen heel anders dan gepland. Omdat de bus vertraging had kwamen we (dachten we) te laat aan bij de boot die al weg zou zijn. Aangekomen in Padang Bay was het een grote chaos van allerlei mensen, auto's, boten, scooters. We werden op een gegeven moment op scooters gedrukt die geen idee hadden waar ze heen moesten en na heel wat gedoe zijn we nog op tijd bij onze boot aangekomen. Vervolgens 1,5 uur met de boot richting de Gili eilanden. Op dit eiland zijn geen motorvoertuigen toegestaan. Er wordt vooral met fiets en paard & wagen gewerkt. Op Gili zijn we ook wezen duiken. Helaas vielen deze twee duiken nogal tegen. Erg veel dood koraal. Wel een aantal grote zeeschildpadden gezien en de zogenaamde lionfish, erg mooi.

8 september zijn we, na een aantal mooie dagen op de Gili eilanden, vertrokken. We hebben het plan gemaakt om toch naar Java te gaan ondanks dat het ons werd afgeraden. Achteraf bleek dit een juiste beslissing, Java was top!
Voordat we in Java waren hadden we nog weer een leuke reis voor de boeg. 1,5 uur met de boot, 2,5 uur met de bus naar Ubung. In Ubung moesten we een bus zoeken richting Java, na erg veel gedoe hebben we deze gevonden. Vervolgens 4 uur in de bus, 30 minuten boot en toen bleek dat de trein die we wilden nemen helemaal niet bestond... Stonden we 2 uur ´s nachts in een havenstad waar niks te beleven was. Besloten om de nacht door te brengen op de stoep van de lokale supermarkt. Een erg leuke nacht. Veel gesproken met locals, eerste in druk van Java is goed. Als de mensen op Bali naar je toe komen draait het alleen maar om geld. De mensen op Java komen naar je toe uit interesse, het gaat minder om geld waardoor je leuke gesprekken met de mensen kunt hebben. Ze willen je graag helpen en zijn blij je te zien. Om 6 uur ´s ochtends een trein genomen, deze rit zou 13 uur duren. Ons plan was om in de executive class te reizen (1e klas) maar omdat deze vol was moesten we in de economic class (3e klas). Er was ons verteld dat we dan tussen de geiten en de kippen zouden zitten, dit viel gelukkig mee. Leuke rit gehad, veel gezien van Java en de mensen waren wederom erg leuk. Deze treinrit was er eentje om niet snel te vergeten. ´s Avonds laat in Yogjakarta aangekomen en het eerste hotel geboekt, we waren kapot van de reis.

De volgende dag Yogjakarta bekeken. Een erg leuke stad! Op Java zijn we verschillende mensen tegen gekomen die Nederlands spreken. We hebben het paleis van een Sultan bezocht waar veel Nederlandse voorwerpen & geschiedenis is. Verder hebben we in Yogjakarta naar een voetbalstadion geweest. Hier werden allerlei sporten beoefend, hardlopen, voetballen, speerwerpen, noem maar op. Jong en oud, jongens en meisjes door elkaar, erg leuk. Er heerste een super fijne sfeer. Aangezien wij de enige twee blanke mensen waren kwamen er veel mensen naar ons toe. Velen konden geen engels spreken maar je kon merken aan de mensen dat ze het fijn vonden dat wij er waren. Sommige mensen kwamen langs voor een praatje en anderen alleen om ons een hand te geven en ons welkom te heten. Erg vriendelijke, lieve mensen! Verder zijn we hier naar een indonesisch poppenspel geweest, een waterpaleis, markt en een aantal andere bezienswaardigheden geweest.
Vanuit Yogjakarta zijn we ook naar de Borobudur en de Pramamban geweest. De Borobudur is de grootste tempel van Indonesiè, erg indrukwekkend en mooi!

De laatste dagen Indonesiè hebben met zijn vieren bereisd. Onderweg zijn we 2 meiden uit Groningen tegen gekomen, erg leuk. Met zijn allen zijn we Woensdag 12 september door een bus opgehaald om wederom twee vulkanen te beklimmen. Ik dacht dat de mensen op Bali soms als gekken reden, het blijkt op Java nog erger te kunnen. Het duurde dan ook niet lang dat wij met onze bus een auto vol van achteren ramden. We hadden gelukkig niets en konden vrij snel onze reis vervolgen. Na 13 uur in de bus zijn we bij ons hotel aangekomen. De volgende dag om 03.45 vertrokken met jeeps om de zonsopgang te zien vanaf een mooi uitzichtpunt (dit was dus niet écht de vulkaan beklimmen...) Hierna de vulkaan nog deels beklommen, erg zanderig maar leuk! Terug in de jeeps, ontbeten, gedouched en wederen een dag in de bus gezeten richting ons tweede hotel. Na 6 uur reizen in ons volgende hotel aangekomen. Volgende dag weer vroeg vertrokken om de Agung Ijen te beklimmen. Mooie tocht met een fantastisch uitzicht over de krater met een mooi meer. Na deze beklommen te hebben hebben we een aantal uren in de bus gezeten die ons terug naar de veerboot van Java naar Bali bracht. Hier zijn we in een gewone bus gestapt die ook door de lokale bevolking wordt gebruikt. Deze bussen worden helemaal vol gepropt. Als alle stoelen bezet zijn worden er plastic krukjes tevoorschijn gehaald waarmee het gangpad ook nog vol met mensen wordt gezet. Lange, warme rit maar ´s avonds zijn we aangekomen in Kuta. Dit betekend dat de reis in Indonesiè bijna voorbij is...

Laatste dagen relaxed door gebracht, kleren gekocht, souvenirtjes etc.

Zondag 16 september vlogen we ´s avonds terug naar Darwin, Australiè. Helaas mochten wij maar 30 dagen in het land blijven en zaten wij op 31 dagen (wat volgens de mevrouw van het flight center precies klopte...) Aangekomen op het vliegveld werden we uit de rij gehaald en in een kamertje gestopt. Geen idee wat er aan de hand was. Gelukkig viel het mee en na het betalen van een boete mochten we onze reis vervolgens. Zondagnacht aangekomen in Darwin.

Indonesiè was fantastisch! Teveel mee gemaakt om allemaal te vermelden (in dit nu al té) lange verhaal. Ik zal proberen een aantal leuke foto´s toe te voegen.

Nu ben ik terug in Darwin. Ben weer druk aan het werk en zit weer in hetzelfde appartement. We hopen binnen een week een goede 4x4 te hebben gekocht en dan zo snel mogelijk Darwin te verlaten. We gaan een mooie roadtrip maken van Darwin naar Perth. We zijn druk op zoek naar een goede auto en hebben er al een paar bekeken. Morgenochtend hebben we een afspraak om een mooie Toyota Landcruiser Troopie te bekijken... Hopelijk wordt het wat en anders zoeken we nog gewoon even door.

Ik vind het erg leuk om de reacties van jullie te lezen bij sommige reisverslagen, bedankt!

Groetjes uit Darwin!

• 22 September 2012 - 14:18

Hait En Mem:

Nikos geweldig mooi verslag en wat weer een mooie plaatjes.
    Mem wil er ook heen met trynsje

• 22 September 2012 - 16:15

Karen:

He Nikos!

Wauw! Wat in moaie belevenissen & foto's! Op welk Gili eilân sieten jim? Wy binne krekt werom fan Gili air! Underweis ek dolfijnen sjoent op in super wylde Indische oceaan! Super hè! Leuk om te lêsen wast do allegear dynt hest yn Indonesië (& handige tips ;).. Sukses mei it opsnorren fan in 4x4, eindelijk dyn eigen 'transport' :)!

Groetjes Karen

• 22 September 2012 - 17:10

Hieke:

hoi nikos wat een mooi verhaal.Jij beleeft nog es wat zeg.Je schrijft steeds we.Dat is wel leuk dat je we schrijft ben je ook niet alleen wwhhaaaa De groeten van piet en hieke

• 22 September 2012 - 21:08

TRIENTSJE:

Hoi
    Mooi Verslag en foto"s.ja zo blijven we mooi bij he.
    Geweldig jong dit nemen ze je niet meer af deze belevenissen.
    En wat Piet schrijft is waar Grietsje krijgt de smaak te pakken :-)
    Nou tot horens en de groetjes Trientsje

• 23 September 2012 - 21:41

Siete Horjus:

Nikos,skitterend,
    machtich moai om dyn ferhalen te lêzen. Do bist dêr goed dwaande, alles meimeitsje, knap hear.

• 26 September 2012 - 17:37

Marcella:

Hoi Nikos!
    Wer in moai ferhaal hjer! De foto's binne der ek handig by!
    Super datst/jim safolle undernimme !
    Ist al slagge mei de auto?
    Good luck!!
    Groeten Marcella

• 26 September 2012 - 21:59

Eddy En Neeltje:

Hoi Nikos,
    Wat een mooie reis ben je aan het maken! je bent alweer bijna 8 maanden weg hoorden we
    van je moeder! Wat gaat de tijd snel! Geniet er maar van Nikos, we volgen je af en toe op deze site!
    Hartstikke leuk om te lezen.

Groeten, Eddy en Neeltje

• 26 September 2012 - 22:16

Jacob Klijnsma:

Leuk verhaal Nikos, je maakt heel wat mee daar. Deze tijd vergeet je nooit weer.
    Geniet er maar van, we zien je wel weer eens in Balk verschijnen.
    Gr. Jacob

• 26 September 2012 - 22:37

Susan:

Nikos!! Supergaaf reisverslag weer! Zo stoer dat je dit alles maar onderneemt en ondanks de tegenslaagjes toch gewoon vrolijk enlachend verder gaat! Ben jaloers op wat je allemaal al gedaan hebt en nig gaat doen! En door jou enthousiaste verhalen durft ivar nu ook wat verder te reizen!!;) wij gaan naar maleisie, kuala lumpur, penang, langkawi etc!
    Veel plezier nog!!! Xxx

• 03 Oktober 2012 - 09:58

Siepie:

Hoi Nikos,een machtig mooie reis maak je, zo leuk om op deze manier wat te weten te komen over de mensen, de gewoontes en de vele prachtige bezienswaardigheden, de zonsondergangen zijn werkelijk schilderijen!
    Genieten maar en dat doe je zeker!
    groetjes Siepie